Γιατί δεν υπάρχει προαστιακή σύνδεση μεταξύ Θεσσαλονίκης και Κιλκίς;

Του Σωτήρη Βενέτη

Θα ήθελα να κάνω μια επισήμανση και μια πρόταση ταυτοχρόνως.
Η Θεσσαλονίκη είναι αδιαμφισβήτητα η μεγαλύτερη πόλη της βόρειας Ελλάδας και η μεγαλύτερη πόλη των νοτίων Βαλκανίων. Γύρω της υπάρχουν σημαντικά αστικά κέντρα, τα οποία συνδέονται σιδηροδρομικώς με αυτήν, ήτοι Βέροια, Έδεσσα, Κατερίνη, Λάρισα, Κιλκίς, Αξιούπολη, Πολύκαστρο, Ροδόπολη και Σέρρες. Η σύνδεση της Συμπρωτεύουσας με Κατερίνη και Λάρισα καλύπτεται με ικανοποιητικό αριθμό σιδηροδρομικών δρομολογίων από τις γνωστές ηλεκτραυτοκινητάμαξες του καλουμένου "Προαστιακού". Αλλά και οι πόλεις της Βεροίας και της Εδέσσης καθώς και οι μικρότερες της Αλεξανδρείας (Γιδά), της Ναούσης και της Σκύδρας εξυπηρετούνται κι αυτές με έναν ικανό αριθμό δρομολογίων. Όμως η πλησιέστερη μεγάλη πόλη της Θεσσαλονίκης, το Κιλκίς δεν συνδέεται σιδηροδρομικώς σχεδόν καθόλου με αυτήν, παρότι το Κιλκίς είναι η πόλη με τους περισσοτέρους διακινούμενους επιβάτες με την Συμπρωτεύουσα, σε σχέση με οποιαδήποτε όμορη πόλη! Ανά 45 λεπτά διαθέτει λεωφορειακή σύνδεση με το ΚΤΕΛ. Δεκάδες ιδιωτικά λεωφορεία μεταφέρουν δημοσίους και ιδιωτικούς υπαλλήλους τόσο από την πόλη του Κιλκίς προς τη Θεσσαλονίκη, όσο και από τη Θεσσαλονίκη προς το Κιλκίς. Εκτός αυτού, πολλοί από τους μετακινούμενους υπαλλήλους επιλέγουν να σχηματίσουν γκρούπ τεσσάρων και πέντε ατόμων, με σκοπό να μετακινηθούν μεταξύ των δύο πόλεων με ιδιωτικά αυτοκίνητα. Επίσης η πόλη της Θεσσαλονίκης αποτελεί προορισμό διασκέδασης για τους κατοίκους του Κιλκίς. Κινηματογράφοι, θέατρα, αίθουσες συναυλιών και πλείστοι άλλοι χώροι ψυχαγωγίας, αποτελούν πόλο έλξης για τους κατοίκους του Κιλκίς. Αλλά και η εκπαίδευση (Πανεπιστήμια, ΤΕΙ, ιδιωτικά και δημόσια ΙΕΚ), οι διοικητικές υπηρεσίες της Θεσσαλονίκης, οι μεταφορές τις, η αγορά της κατέχουν ένα σημαντικό κομμάτι του μετακινούμενου πληθυσμού μεταξύ των δύο πόλεων. Ωστόσο η Τρενοσέ δε διαπιστώνει αλλά ούτε και παρατηρεί σε αυτό το πλούσιο κομμάτι της πίτας υποψήφιο επιβατικό κοινό και έτσι μεταξύ Θεσσαλονίκης και Κιλκίς δεν υπάρχει ούτε μια τοπική σιδηροδρομική σύνδεση, παρά μόνο τα δύο ζεύγη δρομολογίων που συνδέουν τη Θεσσαλονίκη με την Αλεξανδρούπολη. Βέβαια ακόμα και πριν την κατάργηση των τοπικών δρομολογίων μεταξύ Θεσσαλονίκης - Σερρών ή την κατάργηση της προαστιακής γραμμής μεταξύ Θεσσαλονίκης - Ροδόπολης (με τα θρυλικά Reilbuses απαστράπτοντα τότε...) η επιβατική κίνηση του Κιλκίς με τη Θεσσαλονίκη δεν υπήρξε ποτέ ικανοποιητική με το σιδηρόδρομο. Ο λόγος που ο σιδηρόδρομος δεν έκανε κυριολεκτικά "θραύση" στο Κιλκίς ήταν η θέση του σιδηροδρομικού σταθμού, ο οποίος βρίσκεται στο χωριό Κρηστώνη, που απέχει πέντε χιλιόμετρα από την πόλη του Κιλκίς. Μα, θα σκεφτούν οι αναγνώστες και άλλες πόλεις είναι μακριά από τους σιδηροδρομικούς τους σταθμούς, αλλά παρόλα αυτά η επιβατική κίνηση είναι ικανοποιητική: η Βέροια απέχει τρία χιλιόμετρα από τον σιδηροδρομικό σταθμό, ενώ η κοντινή της Νάουσα απέχει οκτώ χιλιόμετρα από το σιδ/κο σταθμό της. Τις πταίει επομένως και το Κιλκίς δεν είχε ποτέ επιτυχία στη σιδηροδρομική σύνδεσή της με τη Θεσσαλονίκη; Η θέση του σιδηροδρομικού σταθμού του Κιλκίς βρίσκεται πάνω στον οδικό άξονα που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με το Κιλκίς. Ο επιβάτης που θέλει να πάει με το τρένο στο Κιλκίς φτάνει μέχρι την Κρηστώνη και από εκεί ή θα πρέπει να πάρει ταξί, ή θα πρέπει να πάει...πεζός με τα πόδια από την εθνική οδό στο Κιλκίς, με ότι κινδύνους αυτό συνεπάγεται, ή να περιμένει το λεωφορείο του ΚΤΕΛ που έρχεται από την Θεσσαλονίκη, και μάλιστα όχι το "εξπρές", αλλά το τοπικό! Τα αστικά ΚΤΕΛ του Κιλκίς αρνούνται πεισματικά να δρομολογήσουν τακτικά αστικά δρομολόγια προς την Κρηστώνη, προκειμένου να μην στείλουν επιβατικό κοινό προς το σιδηρόδρομο και δήθεν "βγάλουν τα μάτια τους μόνοι τους"! Όμως οι συνθήκες για το Κιλκίς είναι οι πλέον ιδανικές για την προαστιακή σύνδεσή τους με τη Θεσσαλονίκη. Η γραμμή έχει ανακατασκευαστεί, με πολλές παραλλαγές καθιστώντας την σχεδόν μια "ευθεία γραμμή". Μεταξύ Σ.Σ. Γαλλικού και Νέας Φιλαδελφείας η γραμμή είναι διπλή, άρα είναι δυνατή η πυκνότερη κυκλοφορία συρμών μεταξύ Θεσσαλονίκης και Κιλκίς. Το ένα και μοναδικό εμπόδιο που υφίσταται είναι η μεταφορά των επιβατών από το Σ.Σ. του Κιλκίς στην Κρηστώνη προς την πόλη του Κιλκίς. Εδώ μπορούμε να αντλήσουμε εμπειρίες από τον πολύ επιτυχημένο προαστιακό της πόλης της Πάτρας προς το προάστιό της το Ρίο. Στο Ρίο, τους προερχομένους επιβάτες από την Πάτρα τους αναμένει λεωφορείο του ΟΣΕ προκειμένου να τους μεταφέρει στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο ή στην Πανεπιστημιούπολη. Το ίδιο μπορεί, αλλά και οφείλει να πράξει η Τρενοσέ στο Κιλκίς. Να διαθέσει ανταποκρινόμενο λεωφορείο που θα μεταφέρει τους επιβάτες από το Σ.Σ. του Κιλκίς, που βρίσκεται στην Κρηστώνη, προς το κέντρο του Κιλκίς, διαγράφοντας μια κυκλική διαδρομή στην πόλη του Κιλκίς, ξεκινώντας τις στάσεις από τις εργατικές κατοικίες και το γήπεδο, έπειτα το Νοσοκομείο, ανατολικότερα προς το 1ο ΓΕ.Λ./ΕΠΑ.Λ. και το αστυνομικό μέγαρο και έπειτα κινούμενο δυτικότερα θα οδεύσει προς την οδό Βενιζέλου, στην Παλαιά Νομαρχία, στην Αγίου Γεωργίου και θα ολοκληρώνει τον κύκλο στο 3ο Γυμνάσιο και στο 2ο ΕΠΑ.Λ. Κιλκίς επιστρέφοντας πίσω στην Κρηστώνη από - επιβιβάζοντας επιβάτες. Τα δρομολόγια μεταξύ Θεσσαλονίκης - Κιλκίς τις ώρες αιχμής, δηλαδή από τις πέντε με πεντέμισι το πρωί,ως τις εννιά με εννιάμισι, από τις δώδεκα το μεσιμέρι, έως τις τεσσεράμισι, πέντε το απόγευμα και από επτά το βράδυ έως εννιάμισι με δέκα το βράδυ μπορεί να είναι ανά μισή ώρα με κάποια από αυτά να συνεχίζουν ως τη Ροδόπολη (ή τις Σέρρες) ώστε να εξυπηρετούν και τους ενδιάμεσους οικισμούς και κυρίως τις Μουριές στις οποίες υπάρχουν σχολικές μονάδες με εκπαιδευτικούς από το Κιλκίς ή και τη Θεσσαλονίκη, μια που η συγκοινωνία με τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ είναι πολύ πιο χρονοβόρα. Η επιτυχία του εν λόγω εγχειρήματος είναι εξασφαλισμένη, αφού ο ΟΣΕ διαθέτει έτοιμους συρμούς (τις αυτοκινητάμαξες ΜΑΝ σειράς "700"), αλλά και λεωφορεία για την κάλυψη των αναγκών της προαστιακής αυτής σύνδεσης. Είναι αδύνατον άλλο συγκοινωνιακό μέσο να μπορέσει να πετύχει τις ταχύτητες που επιτυγχάνει ο σιδηρόδρομος, αφού για την απόσταση Θεσσαλονίκης - Σ.Σ. Κιλκίς (Κρηστώνη) δε θα απαιτούνται περισσότερα από τριάντα πρώτα λεπτά. Οι επιβάτες θα μπορούν να εκδώσουν και μηνιαίες κάρτες με σημαντικά εκπτωτικά οφέλη. Η επιτυχία του εγχειρήματος είναι σίγουρη και η τρενοσέ δεν έχει παρά να πραγματοποιήσει δύο μήνες δοκιμαστικά δρομολόγια, αρκεί να υλοποιήσει μια μελέτη για τα ωράρια μετακίνησης του πληθυσμού μεταξύ των δύο πόλεων. Θα ήταν ευχής έργον η εργοσέ να έφταχνε και μια παρακαμπτήριο τεσσάρων πέντε χιλιομέτρων προς την πόλη του Κιλκίς, ώστε να μην απαιτείται μετεπιβίβαση, αλλά εδώ δεν αντικαθίσταται το χαλασμένο ψαλίδι του προαστιακού στο ΣΚΑ, για τέτοια θα μιλάμε τώρα; Ωστόσο, το μέλλον ανήκει στις συνδυασμένες μεταφορές και αυτό το έχει δείξει τόσο η Πάτρα με το Ρίο, όσο και το Κορωπί με το ΚΤΕΛ της ανατολικής Αττικής.
Γιατί δεν μπορεί να πετύχει ακόμα καλύτερα και το Κιλκίς;


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
loading...